top of page

Специфика коммуникации зрителя
и произведения искусства в пространстве
художественного музея. Теоретический аспект


Грищенко Анастасия Петровна


Сибирский федеральный университет,
КХМ им. В. И. Сурикова


Аннотация


Предметом изучения данной статьи является художественный музей, как место встречи человека
и произведения изобразительного искусства. Используя современную теорию изобразительного искус-
ства, автор раскрывает основную специфику произведения изобразительного искусства и его зрителя,
а также их диалога, что способствует формированию основных тенденций в рассмотрении музеального
пространства, как пространства коммуникации. Исходя из основ современного коммуникативного под-
хода к изучению музейной деятельности, в данной статье анализируется специфика коммуникативного
пространства экспозиции художественного музея и особенности трансформации зрителя и произведения
в рамках одного музейного учреждения: от произведения-вещи к музейному сотруднику и актуальному
зрителю. Выводами данной работы стали определенные принципы создания экспозиции, исходя из теории
диалога зрителя и произведения искусства: пространство рассматривается как текст, в котором каждый
отдельный знак является важным, как в общей экспозиционной композиции, так и в своей самостоятель-
ности. Потенциальный зритель, вступая в коммуникативную среду определенной выставки, становиться
актуальным зрителем вступая в диалог с каждым представленным произведением, что подчеркивает не-
обходимость учитывать специфику каждого конкретного произведения в общей композиции выставочного
пространства.


Ключевые слова: музей, экспозиция, зритель, произведение изобразительного искусства, коммуни-
кация.


https://doi.org/10.31804/2542-1816-2018-2-3-6-16


The specific of communication between the
viewer and art works in the space of the fine art
museum. Theoretical aspect


Grishchenko Anastasia Petrovna


Siberian Federal University,
Krasnoyarsk art Museum named after V. I. Surikov

 

Annotation
The subject of this article is an fine art museum, as a meeting place for a person and works of art. Using
the modern theory of fine arts, the author reveals the main specificity of the work of visual art and its viewer, as

well as their dialogue, which contributes to the formation of the main trends in the examination of the museum
space as space of communication. Based on the basis of the modern communicative approach to the study
of museum activities, this article analyzes the specifics of the communicative space of the exposition in an art
museum and the peculiarities of the transformation of the viewer and the work within the framework of a single
museum institution: from the art-thing to the museum employee and the current viewer. The conclusions of this
work were certain principles of creating an exposition, based on the theory of dialogue between the viewer and
the work of art: a museum space is seen as a text in which each individual sign is important, both in the general
exposition composition and in its independence. The potential viewer, entering the communicative environment
of a certain exhibition, becomes an actual spectator entering into a dialogue with each presented work, which
emphasizes the need to take into account the specificity of each particular work in the overall composition of the
exhibition space.
Key words: museum, exposition, spectator, a work of art, communication.

References
Babaeva, T. B. Integracija iskusstv v prostranstve muzeja //Iskusstvo i obrazovanie. – 2012. – №. 4. –
pp. 116-122. [in Russian]
Bezzubova, O. V. Nekotorye aspekty teoreticheskogo osmyslenija muzeja kak fenomena kul'tury //
Triumf muzeja. – 2005. – pp. 6-27. [in Russian]
Desvallées, A., Mairesse F. Kljuchevye ponjatija muzeologii. – 2012.
Dolak, Ja. Muzejnaja jekspozicija muzejnaja kommunikacija //Voprosy muzeologii. – 2010. – №. 1.
[in Russian]
Dolak, Ja. Posetitel' na jekspozicii kak ob#ekt muzeologicheskogo issledovanija // Voprosy muzeologii.
– 2013. – №. 1 (7). [in Russian]
Efremova, T. F. Novyj tolkovo-slovoobrazovatel'nyj slovar' russkogo jazyka.[Jelektronnyj resurs]/
T.F.EfremovaZh Drofa, Russkij jazyk, 2000. – Rezhim dostupa: http://efremova.slovaronline.com/.
[in Russian]
Filosofskaja jenciklopedija. [Jelektronnyj resurs]. – Rezhim dostupa: http://dic.academic.ru/contents.
nsf/enc_philosophy/. [in Russian]
Galkin, D. Against Glamour Technology: Liberation of the Outlook for Contemporary Siberian Art // Journal
of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 3 (2014 7) 537-545.
Galkin, D., Kuklina, A. Contemporary Art in the Regions of Russia: Global Trends and Local Projects //
Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 10 (2016 9) 2413-2426.
Ivanova, Ju. V. Novye konteksty funkcionirovanija sovremennyh hudozhestvennyh proizvedenij //Studia
culturae. – 2016. – №. 19. – pp. 92-101. [in Russian]
Kolesnik, M. A., Koptseva, N. P., Libakova, N. M., Sergeeva, N. A., Sertakova, E. A. Analysis of the illustrations
by Ivan Yakovlevich Bilibin (1876-1942) to Russian fairy tales // SGEM International Multidisciplinary
Scientific Conference on Social sciences and Arts. 2017. № 6-2. С. 3-10.
Kopceva, N. P. K voprosu o sposobah reprezentacii idejnogo prostranstva Renessansa v Vita Nyova
Dante Alig'eri [On the ways of representing the Renaissance ideological space in Vita Nyova
Dante Alighieri] // Litera. — 2014. – № 2. – S.66-77. DOI: 10.7256/2409-8698.2014.2.13261. URL:
http://e-notabene.ru/fil/article_13261.html
Kopceva, N. P. Osnovnye teorii istiny: istoriko-filosofskie i religioznye ocherki [Basic theories of truth:
historical and philosophical and religious essays]. Krasnoyarsk, 2000.
Kopceva, N. P., Bralkova A. V., Gerasimova A. A., Govoruhina Yu. A., Grigor'eva T. Yu., Gur'yanova
V.A., ZHukovskij V. I., Karlova O. A., Kistova A. V., Kolesnik M. A., Kushnareva A. V., Lebedeva
T. V., Lomanova T. M., Marysheva A. V., Mirkes M. M., Moskalyuk M. V., Pimenova N. N.,
Reznikova K. V., Sajmova V. S., Sergeeva N. A. Novaya art-kritika na beregah Eniseya [New art
criticism on the banks of the Yenisei River]. Krasnoyarsk, SFU, 2015.
Kopceva, N. P., Nevol'ko N.N. Vizualizaciya ehtnicheskih tradicij v zhivopisnyh i graficheskih proizvedeniyah
iskusstva hakasskih masterov [Visualization of ethnic traditions in pictorial and
graphic works of art of Khakass masters] // Iskusstvo i obrazovanie [Art and Education]. 2012.
№ 1 (75). S. 27.

Kopceva, N. P., Zhukovskij V. I. Istina proizvedeniya izobrazitel'nogo iskusstva [The Truth of Works of
Fine Arts] // Vestnik Krasnoyarskogo gosudarstvennogo universiteta. Gumanitarnye nauki [Bulletin
of Krasnoyarsk State University. Humanitarian sciences]. 2005. № 3. S. 25-32.
Koptseva, N., Reznikova, K. Three paintings by Zdzisław Beksiński: making art possible «After
Auschwitz» // Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 5 (2015 8)
879-900.
Koptseva, N. P., Zamaraeva, Yu. S., Kistova, A. V., Pimenova, N. N., Seredkina, N. N., Reznikova K. V.,
Fil'ko A. Place management: decoding the visual image of a Siberian city // Journal of Applied Economic
Sciences. 2016. Т. 11. № 6. С. 1144-1156.
Koptseva, N. P., Zamaraeva, Yu. S., Pimenova, N. N., Kistova, A. V., Seredkina, N. N., Reznikova, K. V.
Regional peculiarities in modernization processes within the territories of Central Siberia // International
Review of Management and Marketing. 2016. Т. 6. № 4. С. 857-865.
Kruglova, T. A. Traditionalism/Conservatism of the Art of the Thaw Period in the Context of Social and
Cultural Transformations // Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences
5 (2017 10) 741-752.
Mastenica, E. N. Jevristicheskij potencial kommunikacionnogo podhoda v muzeevedenii //Trudy
Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta kul'tury. – 2007. – T. 172. [in Russian]
Parfentieva, N. V. To the Study of Reflection of Cultural Identity Processes in the Russian Art of the 16-
17th Centuries // Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 7 (2018 11)
1127-1136.
Pimenova, N. N. Russkaya izba kak proizvedenie iskusstva: svojstvo reprezentativnosti [Russian hut
as a work of art: the property of representativeness] // Vestnik Krasnoyarskogo gosudarstvennogo
universiteta. Gumanitarnye nauki. 2006. № 10. S. 138-144.
Poljakov, T. P. Mifologija muzejnogo proektirovanija, ili" Kak delat' muzej?"-2. – Federal'noe gosudarstvennoe
bjudzhetnoe nauchno-issledovatel'skoe uchrezhdenie" Rossijskij institut kul'turologii",
2003. [in Russian]
Sapanzha, O. S. Razvitie predstavlenij o muzejnoj kommunikacii //Izvestija Rossijskogo gosudarstvennogo
pedagogicheskogo universiteta im. AI Gercena. – 2009. – №. 103. [in Russian]
Semenova, A. A., Koptzeva, N. P. Truth as a form of modelling of integrity at social being level //
Zhurnal Sibirskogo federal'nogo universiteta. Seriya: Gumanitarnye nauki [Bulletin of Krasnoyarsk
State University. Humanitarian sciences]. 2009. T. 2. № 1. S. 31-55.
Semenova, A. A., Soshenko, M. V. Image of Siberia in Artist Aleskander Surikov’s Works // Journal of
Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 12 (2011 4) 1743-1766.
Seredkina, N. N. Cultural and Semiotic Strategies of Constructing Indigenous Northern Ethnicity in
Art (Based on the Yakut Art School) // Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social
Sciences 4 (2015 8) 769-792.
Seredkina, N. N., Reznikova, K. V., Kistova, A. V., Pimenova, N. N., Zamaraeva, Yu. S. Philosophic
and art analysis of pictorial works by E. Munch: Melancholy, Separation, the Dance of life // SGEM
International Multidisciplinary Scientific Conference on Social sciences and Arts. 2017. № 6-2.
С. 43-50.
Sertakova, E. A., Gerasimova, A. A. Obraz goroda Krasnoyarska v ksilografii i problema regional'noj
identichnosti [The image of the city of Krasnoyarsk in woodcuts and the problem of regional identity]
// Urbanistika [Urbanistics]. – 2015. – № 2. – S.89-99. DOI: 10.7256/2310-8673.2015.2.16355.
URL: http://e-notabene.ru/urb/article_16355.html
Sertakova, E. A., Zamaraeva, Yu. S., Sitnikova, A. A. Sociologicheskoe issledovanie kul'turnyh potrebnostej
zhitelej goroda Krasnoyarska [Sociological study of cultural needs of Krasnoyarsk residents]
// Urbanistika [Urbanistics]. – 2015. – № 3. – S.16-42. DOI: 10.7256/2310-8673.2015.3.16495.
URL: http://e-notabene.ru/urb/article_16495.html

Sitnikova, A. A., Zhukovskaia, L. N. Visualization of the essence (about the creative work of the artist
Vladimir Zhukovsky) // Zhurnal Sibirskogo federal'nogo universiteta. Seriya: Gumanitarnye nauki.
2015. T. 8. № 1. S. 137-144.
Tarasova, M. V. Kommunikativnye osnovy hudozhestvennoj kul'tury: monografija / M. V. Tarasova,
V. I. Zhukovskij; M-vo obrazovanija i nauki Ros. Federacii, Sib. federal. un-t. – Krasnojarsk: SFU,
2010. – 144 p. : cv. il. [in Russian]
Zhukovskij, V. I. Propozicii teorii izobrazitel'nogo iskusstva. / V.I. Zhukovskij, N. P. Kopceva. – Krasnojarsk:
KrasGU, 2004. – 266 p. [in Russian]
Zhukovskij, V. I. Teorija izobrazitel'nogo iskusstva: [monografija] /V.I. Zhukovskij. – SPb.: Aletejja,
2011. – 496 p.[in Russian]
Zhukovskij, V. I. Chuvstvennoe javlenie sushhnosti: vizual'noe myshlenie i logicheskie osnovanija jazyka
izobrazitel'nogo iskusstva: avtoref. dis. . d-ra filos. nauk : 09.00.01 – dialekt. i ist. materializm /
V. I. Zhukovskij; M-vo vyssh. i sred. spec. obrazovanija RSFSR, Ural. gos. un-t. – Sverdlovsk:
UGU, 1990. – 43p. [in Russian]
Zhukovskij, V. I. Modern Theory of Visual Art: Regional Project // Journal of Siberian Federal University.
Humanities & Social Sciences 8 (2014 7) 1301-1311.
Zhukovskij, V. I. Vizual'noe myshlenie v strukture nauchnogo poznanija/V. I. Zhukovskij, D. V. Pivovarov,
R. Ju. Rahmatullin; [nauch. red. L. P. Turkin]. – Krasnojarsk: Izdatel'stvo Krasnojarskogo
universiteta, 1988. – 178 p. [in Russian]

bottom of page